Zajęcia rozwijające umiejętność kodowania
Powiedzieć można, że całe życie toczy się wokół programowania. Dane o wzroście, kolorze oczu, kolorze włosów, zdolnościach matematycznych czy inteligencji zapisane są w naszym DNA. Czym jest kodowanie w edukacji? Czy można nauczyć się kodować bez użycia komputera? Posługiwanie się nowymi technologiami jest bardzo pożądane w XXI wieku. Zdaniem Billa Gatesa „nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką”. Zdobyta wiedza i umiejętności przekładać się będą w przyszłości na wykonywane zawody. Jednym z priorytetów reformy edukacji jest nauka programowania już na etapie nauczania wczesnoszkolnego. W związku z powyższym Szkoła Podstawowa im. Jana Długosza w Rzgowie wychodzi z propozycją zajęć kodowania dla dzieci z klas 3. Poprzez kodowanie „eduMatrix”, „Let`s Go Code”, „Code & Go Robot Mouse”, prezentacje komputerowe oraz ozoboty dzieci mają możliwość rozwiązywania problemów, pokonywania trudności oraz przezwyciężania własnych lęków. Poprzez wspólną zabawę uczniowie poznają treści dotyczące np. bezpiecznego korzystania z internetu, poszerzają wiedzę zdobytą na zajęciach z różnych edukacji, oraz uczą się logicznego i algorytmicznego myślenia. Nie ma tu żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o tematykę prowadzonych zajęć. Tak naprawdę w kodowanie można włączyć każdą informację, którą dziecko powinno poznać zgodnie z obowiązującą podstawą programową. Wprowadzanie dziecka rozpocznijmy od zajęć bez komputera (programy offlinowe). Poprzez gry i zabawy dzieci poznają szereg reguł i zasad obowiązujących w programowaniu. Ważne jest pokazanie dziecku, że istnieją sytuacje, w których jest wiele dróg prowadzących do celu. Zwykle jedna droga jest najlepsza, inne nieco gorsze, jeszcze inne zupełnie złe. Można więc powiedzieć, że programowanie to nic innego jak rozwiązywanie problemów. Sposób zapisania rozwiązanego problemu to kodowanie. W kodowaniu nie chodzi więc tylko o tworzenie algorytmów. Dziecko uczy się podejmować właściwe decyzje, rozwiązywać problemy zarówno te do przewidzenia, jak i nieprzewidywalne, a to cecha najbardziej pożądana w przyszłej pracy zawodowej.