Świetlica
Wychowawcy świetlicy
mgr Paula Filipczak
Godziny pracy świetlicy
poniedziałek - piątek: 06:30- 08:30 i 12:00-17:15
Zadania świetlicy szkolnej
Świetlica szkolna pełni znaczącą rolę w realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych szkoły. Jest to ważna forma pomocy dziecku i rodzinie.
Współczesna świetlica szkolna, jako wewnątrzszkolna instytucja opieki i wychowania, wspomaga i uzupełnia pracę szkoły we wszystkich jej zakresach, tj.:
1. w zakresie opieki - w ramach której zaspokaja podstawowe potrzeby dzieci, takie jak bezpieczeństwo, akceptacja, radość oraz zapewnia warunki sprzyjające zdrowiu i prawidłowemu wzrastaniu. Świetlica zapewnia dzieciom bezpieczeństwo przez stałą obecność wychowawcy. Duże znaczenie mają jego życzliwość i otwartość wobec dzieci, aby mogły one bez skrępowania zwracać się do niego z każdym problemem.
2. w zakresie wychowania - wywieranie takiego wpływu na dzieci, aby powodować pozytywne, prowadzące do osiągnięcia samodzielności zmiany w ich osobowości, w tym troska o dobre relacje tak aby dzieci mogły zbierać pozytywne doświadczenia społeczne mające znaczący wpływ na ich rówieśnicze funkcjonowanie. Sprzyjają temu gry i zabawy świetlicowe oraz zajęcia organizowane przez nauczycieli, które w świetlicy winny być nastawione przede wszystkim na cel wychowawczy. Stwarzanie warunków sprzyjających inicjowaniu spontanicznych zabaw rówieśniczych w małych grupach, kształtuje samodzielność i umiejętność współpracy w kontaktach z rówieśnikami. Postawy prospołeczne rozwijają takie działania świetlicowe jak udział w konkursach, akcjach, kołach zainteresowań oraz imprezach i uroczystościach świetlicowych.
3. w zakresie dydaktyki - na terenie świetlicy polega na wspomaganiu dydaktycznych zadań szkoły, które sprowadzają się do poszerzania wiedzy uczniów, kształtowania różnego rodzaju umiejętności. Świetlica organizuje warunki do odrabiania lekcji oraz kompetentną pomoc w odrabianiu zadań domowych. Codzienne zajęcia świetlicowe to m.in. zabawy dydaktyczne i twórcze oraz ćwiczenia służące utrwalaniu i poszerzaniu wiedzy.
4. w zakresie oddziaływań profilaktyczno-terapeutycznych -czyli takich aktywności, które zapobiegają utrwalaniu nieprawidłowych wzorców, a w stosunku do pewnej grupy wspomagają budowanie prawidłowych procesów; dotyczą one dzieci z zaburzonymi funkcjami psychomotorycznymi, problemami emocjonalnymi i społecznymi, dzieci z niepełnosprawnościami, chorobami somatycznymi.
PLAN PRACY ŚWIETLICY_2023_2024.doc [.doc, 49.50 kB]