Udział uczniów w II Ogólnopolskim Konkursie Retorycznym
W miniony piątek, 16 grudnia br. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w II Ogólnopolskim Konkursie Retorycznym, który został objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki.
Celem konkursu jest rozwijanie wśród dzieci i młodzieży kultury żywego słowa poprzez analizę i interpretację tekstów literackich oraz poprzez wystąpienia publiczne uczniów.
Do współzwodnictwa przystąpili uczniowie klas ósmych: Piotr Gałkiewicz (VIII A), Zuzanna Jaros i Oskar Salski (VIII B), Maja Urbaniak (VIII C) oraz Michalina Kabza (VIII D). Etap szkolny konkursu składał się z części pisemnej i trwał 60 minut. Dotyczył zagadnień z analizy teksu klasycznego, głównie Mowy Marka Tulliusza Cycerona w przekładzie Erazma Rykaczewskiego.
Idea Ogólnopolskiego Konkursu Retorycznego sięga korzeniami klasycznej europejskiej kultury. Jej ukoronowaniem była retoryka, jako sztuka pięknego wysławiania się. Była wyróżnikiem ogłady, elokwencji, bardzo dobrego, wręcz gruntownego wykształcenia. Stanowiła domenę wybitnych mężów stanu, dyplomatów, prawników, humanistów czy filozofów. Była także szkołą precyzyjnego myślenia, analizy, perswazji i przekonywania. Korzystanie z retoryki klasycznej dzisiaj to perspektywa kształcenia dogłębnie humanistycznego, ogólnokształcącego i chyba najbardziej rozwijającego młodego człowieka.
Udział szkoły w konkursie wpisuje się w realizację kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023 w zakresie działania na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.