"Ratownicy Czytelnictwa" Obszar Rodzice
Biblioteka Szkoły Podstawowej w Rzgowie w roku szkolnym 2023/2024 bierze udział w ogólnopolskiej akcji wspierającej czytelnictwo "Ratownicy Czytelnictwa". W ramach wykonania projektu, działania odbywają się w 5 obszarach: Dzieci, Rodzice, Nauczyciele, Współpraca, Na zewnątrz. W każdym z obszarów należy podjąć działanie na rzecz upowszechniania i rozwoju czytelnictwa.
Za pośrednictwem dziennika elektronicznego wysłałam list otwarty do rodziców i opiekunów naszych czytelników, który odpowiada wymaganiom podejmowanych działań w obszarze Rodzice. Poniżej jego treść.
Szanowni Państwo!
Mam zaszczyt poinformować że Biblioteka Szkoły Podstawowej im. Jana Długosza w Rzgowie, bierze udział w ogólnopolskiej akcji wspierającej czytelnictwo ”Ratownicy Czytelnictwa”. Tegoroczna edycja, przebiega pod hasłem "Odkrywamy nowe lądy". Projekt dotyczy 5 obszarów: Dzieci, Rodzice, Nauczyciele, Współpraca, Na zewnątrz. W każdym z obszarów należy podjąć działanie na rzecz upowszechniania i rozwoju czytelnictwa.
W wiadomości kierowanej do rodziców i opiekunów naszych czytelników chciałabym zwrócić uwagę na innowacyjne sposoby nauki czytania i pisania, skuteczne metody aktywizujące czytelnictwo oraz zaprosić do obejrzenia webinariów przygotowanych przez koordynatorów projektu.
Webinarium: Jak ćwiczyć, żeby pomóc dziecku w nauce czytania i pisania?
W czasie spotkania prelegenci zajmą się zagadnieniem analizy i syntezy słuchowej. Wykorzystane zostaną metody tradycyjne oraz system NEON. Pojawią się konkretne przykłady ćwiczeń mające na celu wspomaganie dziecka w procesie nauki czytania i pisania.
Webinarium: Dlaczego opłaca się nam: nauczycielom i rodzicom, aby dzieci czytały?
Program spotkania:
Co daje czytanie? – szanse dziecka, korzyści dla szkoły
Jak rozwijać kompetencje czytelnicze i miłość do książek?
Jakie są kontrowersje wokół czytania?
Webinarium: Jak i co mówić, żeby rodzice słuchali?
W obliczu licznych zagrożeń jakie dotykają dzieci i młodzież we współczesnym świecie, komunikacja z rodzicami to sprawa kluczowa.
Rodzice potrzebują wsparcia wobec różnych zagrożeń XXI wieku, takich jak: wzrost zachorowań na depresję u dzieci i młodzieży, coraz większy odsetek uzależnionych od gier komputerowych i mediów społecznościowych, czy wzrost poczucia samotności i lęku wywołane pandemią.
Ratownicy Czytelnictwa w eksperckiej rozmowie pokazują, jak można skutecznie wprowadzać w domach zasady, które pomogą w budowaniu dobrego środowiska do rozwoju każdego dziecka oraz jaki ma wpływ książka i wspólne czytanie na niwelowanie ww. problemów.
- Warto się nudzić!
Czytanie wymaga od nas skupienia, uważności i koncentracji. Nie ma się co łudzić, że przegrywa często z prostszymi przyjemnościami, jak choćby telefon czy komputer. Dlatego, nie wypełniajmy dzieciom szczelnie czasu, nie zasypujmy animacjami i propozycjami. Twórzmy przestrzeń, w której książka będzie najlepszym (często jedynym) wyborem, bo nie jest ona wyborem najprostszym. Czytelnicza przyjemność przychodzi z czasem, nie zawsze od razu. Żeby pokochać książki trzeba dać im szansę, w zalewie innych opcji często książka się gubi. Dlatego brak alternatyw, jest najlepszym czytelniczym sprzymierzeńcem! - Czytamy oczami!
Czytanie książki jest nie tylko przyswajaniem treści – to złożony proces, na który ogromny wpływ mają doznania estetyczne i proces przetwarzania tekstu. Forma ma znaczenie. Kolor tekstu, czcionka, interlinie, ilustracje – to wszystko wpływa na doznania czytelnicze!
Skoro lubimy otaczać się ładnymi przedmiotami, czytajmy ładne książki. Wybierając książkę dziecku, zwracajmy uwagę nie tylko na treść, ale również na formę wydania. Taki prosty zbieg może spowodować zwiększenie zainteresowania czytaniem i książkami.
Szanowni Państwo pamiętajcie proszę, że czytanie jest jak podróż – miło jest dzielić się przeżyciami i rozmawiać o nich. Znając świat czytelniczy dziecka czy nastolatka, pokazujemy mu, że jego sprawy są dla nas ważne. Wspólne doświadczenia zbliżają i budują nić porozumienia. Dlatego proponuję zacząć od kwadransa z książką. Będzie to doskonała metoda zachęcenia dziecka, ale również nastolatka do spędzenia wspólnego czasu. Kreujmy postawy – nie pouczajmy, zamiast naciskać na przeczytanie lektury – zaproponujmy wspólny czas. W końcu przykład idzie z góry!
Z wyrazami szacunki,
Agnieszka Libich
Biblioteka szkolna