O wytrwałości
Szanowni Rodzice!
Kilka wskazówek, w jaki sposób kształtować w dzieciach wytrwałość. Wiem z własnego doświadczenia, że największym ograniczeniem realizacji własnych pragnień jesteśmy MY SAMI, tzn. nasze przekonania i sposób w jaki wyjaśniamy życiowe wydarzenia. Kiedy chcemy czegoś dokonać, potrzeba nam wytrwałości. Często w osiągnięciu celu przeszkadzają nam takie przekonania:
Nie mogę. Nie potrafię. Inni mi mówią, że to nie ma sensu. Inni tak robili i to się nie sprawdziło. Nie mam tyle odwagi. Nigdy tego nie robiłem. Nie jestem gotowy. Nie mam już siły. Nigdy mi się to nie uda. Inni zrobią to lepiej.
Wytrwałość ściśle wiąże się z pokonywaniem trudności, które pojawiają się na drodze do realizacji celu. Jedną z trudności, która zniechęca do podejmowania dalszych działań, są błędy. Rodzice
często chcieliby, aby wychowanie uchroniło dziecko przed popełnianiem błędów. Jest to naturalne, ale jednocześnie niemożliwe, a przez to stresujące i dziecko, i rodziców. Nie da się przeżyć życia bez popełniania błędów. Dlatego tak ważne jest, by napotykane trudności traktować jak okazje do nauczenia się czegoś, a także by nie zniechęcać się przy pierwszym niepowodzeniu. Możemy pomóc dziecku kształtować jego wytrwałość, to ważny element rozwoju. Jesteśmy w stanie robić to poprzez zmianę przekonań i sposobu myślenia. Całą uwagę dziecka należy skierować na poszukiwanie możliwości i tego, co sprzyja osiągnięciu celu, zamiast koncentrowania się na istniejących lub wyobrażonych ograniczeniach i trudnościach. Proszę, abyście Państwo próbowali przekształcać wraz z dzieckiem przekonania PESYMISTYCZNE na OPTYMISTYCZNE. Po prostu nie narzekajcie, a codziennie wspólnie odnajdujcie, co dobrego się wydarzyło i mówcie sobie o tym. Możecie poczytać z dziećmi o różnych znanych osobach i porozmawiać o tym, co im pomogło w osiągnięciu sukcesu. Thomas Edison mawiał, że naszą największą słabością jest poddawanie się. Najpewniejszą drogą do sukcesu jest zawsze próbowanie po prostu jeden, następny raz. Dzieci muszą doświadczać nieudanych prób, bo tylko wtedy doświadczenie powodzenia da im poczucie satysfakcji, spełnienia, osiągnięcia zamierzonego celu i będzie budować ich wytrwałość.
,,Nie narzekaj, że masz pod górę, gdy idziesz na szczyt.”
Konfucjusz
Z wyrazami szacunku
Pedagog szkolny
Edyta Waprzko