O optymizmie
Szanowni Rodzice!
Jednym z celów wychowania jest kształtowanie w dziecku nawyku pozytywnego myślenia, czyli optymizmu. Chcemy aby każde dziecko:
Pozytywnie myślało o sobie.
Miało poczucie własnej wartości.
Próbowało realnie ocenić siebie.
Potrafiło mówić dobrze o sobie i innych.
Akceptowało siebie i było sobą.
Poczucie własnej wartości dziecka to opinia na własny temat tworzona z udziałem innych, głównie: rodziców, rodzeństwa, nauczycieli, koleżanek i kolegów. Nad rozwijaniem poczucia własnej wartości trzeba pracować. To nie tylko praca dziecka, ale też dorosłych, którzy wokół niego są, czyli właśnie nasza.
Poczucie wartości rośnie w dziecku, gdy właściwie wykona zadanie i wtedy, gdy chwalą je ci, których ono kocha. Kluczem do pewności siebie jest samodzielność. Jeśli Wasze dziecko samodzielnie pokona trudność, staje się pewniejsze siebie. Jeśli ma poczucie, że zrobiliście coś za nie, wzrasta w nim poczucie, że nic nie potrafi. Dlatego właśnie zachęcam do powierzania zadań i częstego chwalenia dziecka.
Zapraszam Państwa również do pomocy dziecku w prowadzeniu Pamiętnika dobrych chwil, w którym codziennie wieczorem zapisuje ono to, co umiliło mu dzień lub co dobrego się wydarzyło. Takie notatki pozwolą skupić się na pozytywnych doświadczeniach, które przeżywa (np. uśmiechach, miłej zabawie na przerwie, smacznej kanapce, dobrze wykonanej pracy, pochwale, zawarciu przyjaźni itp.).
Można zaprosić do tego zadania innych członków rodziny i prowadzić Rodzinny pamiętnik dobrych chwil. Możecie wspólnie dzielić się refleksjami i zapiskami. Oczywiście dziecko samo zadecyduje, o czym zechce przeczytać.
Ważne jest abyśmy uświadomili sobie i dzieciom, że bardzo istotne jest to, o czym myślimy i jaki wpływ ma nasze myślenie na pojawiające się uczucia i podejmowane przez nas działania. Jeśli hodujemy w sobie negatywne myśli na swój temat lub na temat jakiegoś wydarzenia, wyrastają z nich nieprzyjemne uczucia np. złość, bezradność, poczucie winy, odrzucenie itp. Jeśli hodujemy w sobie pozytywne myśli nt. jakiegoś wydarzenia lub na swój temat, wyrastają z nich przyjemne uczucia i prawidłowe umiejętności społeczne np. zadowolenie, empatia, entuzjazm, pewność siebie, prawidłowe budowanie relacji społecznych, itp. Z naszych myśli pojawiają się skutki- czyli uczucia lub działania, które w zależności od myśli, są pozytywne lub negatywne, dlatego przekształcaj negatywne myślenie dziecka na pozytywne przekonanie, myślenie, a wtedy dziecko będzie potrafiło z podniesioną głowa przejść przez życie. Myślmy pozytywnie, wtedy będzie łatwiej!
Optymistę spotyka w życiu tyle samo niepowodzeń i tragedii, co pesymistę, ale optymista znosi to lepiej. Martin Saligman
Nasze życie jest tym, co zeń uczynią nasze myśli. Marek Aureliusz
Z wyrazami szacunku
pedagog szkolny
Edyta Waprzko