Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego
W tym roku już po raz 25. obchodzimy 21 lutego Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Proklamowany on został w 1999 roku decyzją Konferencji Generalnej UNESCO na wniosek zgłoszony przez Bangladesz. To właśnie tam w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu w Dhace zginęło podczas demonstracji, której uczestnicy domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego.
W konsekwencji systematycznego znikania coraz większej liczby języków stale zagrożona jest różnorodność językowa. Mimo wielu działań w dalszym ciągu 40 procent populacji świata nie ma dostępu do edukacji w języku, którym posługuje się na co dzień lub który rozumie.
Tegoroczny temat obchodów MDJO brzmi: „Edukacja wielojęzyczna: filar uczenia się i uczenia się międzypokoleniowego”. Choć trudno sobie wyobrazić, obecnie aż 250 milionów dzieci i młodzieży nie uczęszcza do szkoły, a 763 miliony dorosłych nie opanowało podstawowych umiejętności czytania i pisania. Edukacja w zakresie języka ojczystego w sposób oczywisty wspiera uczenie się, umiejętność czytania i pisania oraz naukę dodatkowych języków.
Poruszane w tegorocznej dyskusji tematy będą odnosiły się do sposobów wdrażania polityk i praktyk w zakresie edukacji wielojęzycznej dla zapewnienia wszystkim włączającej, wysokiej jakości nauczania. Przyczyni się to z pewnością do poprawy nie tylko wyników w nauce, ale także do przekazywania międzypokoleniowej wiedzy, języków, kultury i dziedzictwa niematerialnego. Główne obchody święta odbędą się w siedzibie UNESCO w Paryżu, gdzie zostaną przeprowadzone dwie dyskusje panelowe dotyczące edukacji wielojęzycznej.
Podczas corocznych obchodów MDJO UNESCO podkreśla rolę wielojęzycznej edukacji opartej na pierwszym języku, zwanym również językiem ojczystym lub językiem domowym. Edukacja wielojęzyczna usprawnia proces uczenia się tylko wtedy, gdy język nauczania jest pierwszym językiem ucznia. Ponadto nauka w ojczystym języku ułatwia uczniom zrozumienie i interakcję, rozwija krytyczne myślenie oraz wzmacnia pewność siebie i poczucie własnej wartości. Wielojęzyczna edukacja jest też niezbędna dla nabywania koniecznych umiejętności cyfrowych. Pomaga także w sytuacjach kryzysowych (np. podczas wojny lub klęski żywiołowej). Dzięki niej uchodźcy, osoby przesiedlone lub wykluczone z wysokiej jakości edukacji nie pozostają w tyle.
Nauczycielki języka polskiego na wybranych w tym tygodniu zajęciach postarają się przybliżyć uczniom hasło tegorocznych obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, opowiedzą też o pochodzeniu polszczyzny, jej zróżnicowaniu i szeroko pojętej kulturze języka.
Wasze polonistki