Lekcja z doradztwa zawodowego w VIII C
Świadomy wybór kierunku kształcenia i przyszłej drogi zawodowej przez uczniów jest jednym z niezbędnych elementów skutecznie realizowanej edukacji. Doradztwem zawodowym są objęci uczniowie wszystkich szkół publicznych i niepublicznych, z wyjątkiem szkół artystycznych, oraz wszyscy wychowankowie publicznych i niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego. Na wczesnych etapach doradztwo zawodowe ma polegać na wstępnym zapoznaniu dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzać i rozwijać ich zainteresowania i uzdolnienia (preorientacja zawodowa). Orientacja zawodowa dla klas I-VI szkół podstawowych ma na celu dalsze zapoznawanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. Głównym celem dla uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych jest również prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego m. in. podczas zajęć z wychowawcą.
10 lutego br. w klasie VIII C przeprowadzono jedną z takich lekcji, której celem było uświadomienie uczniom, jak różne przedmioty szkolne przygotowują do poszczególnych zawodów i jak to wpływa na możliwości wyboru przyszłej ścieżki kariery. Realizacja tematu lekcji : "Wiedza i umiejętności zdobywane w szkole a moje przyszłe życie zawodowe" miała skłonić uczniów do refleksji i odpowiedzi na pytania: "Po co się uczę?", "Jakie są moje uzdolnienia, zainteresowania?, "Jakie są moje mocne strony?", "Jakie przedmioty są dla mnie ważne?", "W jaki sposób wiedza z konkretnych przedmiotów przyda mi się w przyszłości?". Uczniowie, pracując w grupach, mieli za zadanie dopasować przedmioty szkolne do wybranych zawodów oraz wskazać i opisać umiejętności niezbędne w różnych profesjach. Lekcja z wychowawcą wpisała się w realizację Szkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego i Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły.