Gingerbread Man
W klasie drugiej odbyła się niezwykła lekcja języka angielskiego, która połączyła tradycyjną bajkę „The Gingerbread Man” z kreatywną metodą Kamishibai, japońskiego teatrzyku obrazkowego. Celem zajęć było rozwijanie umiejętności językowych uczniów, wzbogacenie słownictwa oraz wprowadzenie dzieci w świat kultury japońskiej w kontekście języka angielskiego. Lekcja składała się z kilku etapów, które angażowały uczniów w różnorodne formy aktywności.
Cele lekcji:
- Wzbogacenie słownictwa – uczniowie mieli okazję poznać nowe wyrazy i zwroty związane z tematyką bajki oraz kuchnią, takie jak „bake” (piec), „gingerbread” (piernik), „run” (bieg), „escape” (uciekać) i „decorate” (dekorować).
- Rozwijanie umiejętności słuchania i rozumienia tekstu – dzieci aktywnie słuchały bajki w języku angielskim, koncentrując się na słownictwie oraz głównych wydarzeniach opowieści.
- Kreatywność i współpraca – uczniowie mieli szansę na twórczą zabawę podczas dekorowania własnych pierniczków, a także na wspólną pracę w grupach, dzieląc się pomysłami.
- Integracja kulturowa – dzięki metodzie Kamishibai, dzieci miały okazję zapoznać się z japońską formą opowiadania historii, która wzbogaciła ich doświadczenia edukacyjne.
Zajęcia rozpoczęły się od wprowadzenia do historii „The Gingerbread Man”. Dzieci słuchały bajki w języku angielskim, a jednocześnie oglądały ilustracje, które ożywiały opowiadaną historię. Kamishibai umożliwił uczniom łatwiejsze zrozumienie fabuły i wprowadził element wizualny, który wspierał proces zapamiętywania słownictwa.
Po zakończeniu teatrzyku uczniowie wzięli udział w aktywności, która miała na celu wykorzystanie nowo poznanych słów. Każde dziecko miało okazję wykonać własne pierniczki, dekorując je za pomocą lukru, posypek, czekolady i innych składników. Dzięki tej części lekcji uczniowie nie tylko rozwijali swoje umiejętności manualne, ale również utrwalali słownictwo związane z przygotowywaniem ciasteczek, takie jak „icing” (lukier), „sprinkles” (posypki), „cookie cutter” (foremka do ciastek), „decorate” (dekorować).
Lekcja o „The Gingerbread Man” z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai była doskonałą okazją do wzbogacenia słownictwa uczniów, rozwijania umiejętności językowych oraz kreatywności. Dzięki tej lekcji uczniowie mogli w ciekawy sposób połączyć naukę z zabawą, a także rozwijać umiejętności społeczne poprzez współpracę w grupach.
W klasach 4, 5 i 6, uczniowie również wzięli udział w świątecznych zajęciach związanych z tematem „Gingerbread Man”. Zajęcia rozpoczęły się od wspólnego czytania angielskiej wersji bajki o piernikowym ludku, co pozwoliło uczniom na utrwalenie słownictwa związanego z opowieścią oraz ćwiczenie umiejętności słuchania i rozumienia tekstu w języku angielskim.
Następnie, uczniowie rozwiązywali interaktywny quiz Kahoot, który był poświęcony tematyce Świąt Bożego Narodzenia oraz bajce „Gingerbread Man”. Quiz był doskonałą okazją do utrwalenia wiedzy z lekcji w formie zabawy i rywalizacji, angażując dzieci w proces nauki i rozwijając ich umiejętności pracy w grupach.
Na zakończenie uczniowie przystąpili do dekorowania własnych pierniczków, które wcześniej wspólnie upiekli. Każde dziecko miało okazję stworzyć unikalne wzory na ciasteczkach, używając lukru, czekolady i posypek. Ta część zajęć była nie tylko kreatywną zabawą, ale także świetnym sposobem na integrację zespołową i doskonalenie językowych umiejętności związanych z tematyką kuchni i świąt.
Anna Kawełczyk