A Christmas Carol
W klasie piątej odbyła się wyjątkowa lekcja języka angielskiego, która była częścią innowacji pedagogicznej, w ramach której uczniowie zapoznali się z klasyczną opowieścią Charlesa Dickensa – "A Christmas Carol" (Opowieść Wigilijna). Zajęcia miały na celu nie tylko rozwijanie umiejętności językowych, ale także kreatywne podejście do literatury i pracy z tekstem. W trakcie lekcji uczniowie tworzyli własne lapbooki – interaktywne, wizualne materiały, które pomagały w lepszym zrozumieniu treści książki oraz utrwaleniu słownictwa.
Zajęcia rozpoczęły się od wspólnego czytania wybranych fragmentów „A Christmas Carol” w języku angielskim. Uczniowie omówili główne postacie, takie jak Ebenezer Scrooge, Bob Cratchit, duchy przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, a także istotne tematy książki, takie jak zmiana postawy życiowej, empatia i wartość świąt. Uczniowie byli zaangażowani w dyskusję na temat postaci Scrooge’a i jego przemiany.
Następnie uczniowie zostali podzieleni na grupy, a ich zadaniem było stworzenie lapbooków, w których przedstawili główne elementy książki: postacie, wydarzenia, morał i tematykę. W ramach tego zadania dzieci przygotowywały różnorodne materiały – rysunki, mapy myśli. Każdy lapbook był swoistą książką w miniaturze, która miała na celu uporządkowanie i zaprezentowanie wiedzy na temat utworu w formie wizualnej i interaktywnej.
Lekcja z „A Christmas Carol” w ramach innowacji pedagogicznej okazała się niezwykle angażującą i rozwijającą. Uczniowie nie tylko zapoznali się z klasyczną literaturą angielską, ale także mieli okazję na twórcze przetworzenie przeczytanego tekstu, wykorzystując różne techniki prezentacji, takie jak lapbooki. Dzieci rozwijały swoje umiejętności językowe, artystyczne oraz współpracy, a także w pełni wykorzystały potencjał metody opartej na pracy z tekstem literackim, co sprawiło, że lekcja była zarówno edukacyjna, jak i bardzo inspirująca.
Anna Kawełczyk